رسالت
رسالت گروه شنوایی تربیت نیروهای آگاه و توانمند در تمامی زمینه های بالینی ، حرفه ای و پژوهشی مربوط به شنوایی و تعادل می باشد. این افراد باید به نحوی آموزش ببینند که بتوانند خدمات خود را در زمینه های بهداشت شنوایی و تعادل ، غربالگری اختلالات شنوایی و تعادل ارزیابی و تشخیص اختلالات شنوایی و تعادل ، درمان مبتنی بر توانبخشی در حیطه شنوایی و تعادل ، مشاوره در زمینه مشکلات شنوایی و تعادل به آحاد افراد جامعه ارایه نمایند. گروه شنوایی شناسی میکوشد تا بر اساس نیازهای رایج جامعه که از طریق نظر سنجی و مطالعه آنها را شناسایی کرده است برنامه های جامع خود را طراحی و اجرا کند. توجه به نظام غربالگری و پیشگیری ، استفاده بهینه از فناوری و بروز رسانی اطلات تخصصی در این زمینه مورد توجه گروه خواهد بود.
انتظار میرود که فارغ التحصیل های گروه شنوایی دارای توانمندی های اختصاصی در حوزه های زیر باشند:
*ایفای نقش در زمینه پیشگیری و مراقبت و توانبخشی در حوزه شنوایی و تعادل
*کمک به تشخیص اختلالات شنوایی
*ایفای نقش در زمینه مدیریت وزوز
*ایفای نقش در نقش مشاور برای افراد مبتلا به آسیب های شنوایی و تعادل
*درمان مبتنی بر توانبخشی در زمینه اختلالات شنوایی و تعادل
*ارایه آموزش های عمومی و اختصاصی در زمینه های مربوط به شنوایی و تعادل
*مدیریت برنامه های گوناگون در حوزه سلامت شنوایی و تعادل
مهارت هایی که دانش آموختگان این گروه باید کسب کنند:
-انجام و تفسیراوتوسکوپی
-انجام و تفسیر آزمون های دیاپازونی
-انجام آزمون های رفتاری شنوایی
-ماسکینگ
-انجام آزمون های پایه ای رفتاری تشخیص افتراقی
-گزارش نویسی در ارزیابی و تشخیص
-ارزیابی جامع وزوز گوش
-انجام ازمون های رفتاری شنوایی کودکان
-انجام آزمون های گفتاری بزرگسالان
-انجام و تفسیر ازمون های اکوستیک ایمیتانس
-انجام آزمون های بررسی کم شنوایی غیر عضوی
-انجام ازمونها و تفسیر انها و درمان مبتنی بر توانبخشی در زمینه پردازش مرکزی شنوایی
-تجویز سمعک
-مشاوره
-تربیت شنوایی
-زبان آموزی
-ارزیابی صدای محیط
-ارزیابی دوره ای شنوایی
-تجویز لوازم حفاظت فردی
-آنجام و تفسیر آزمون های فیزیلوژیک
-انجام و تفسیر ازمون های الکتروفیزیولوژیک به منظور تشخیص و آستانه گیری
-ازمون های بررسی سیستم تعادل
-کاندیداتوری کاشت حلزون
اهداف گروه
1-آموزش دانشجویان شنوایی شناسی در 3 مقطع کارشناسی /ارشد/و دکترا به نحوی که بتوانند:
*در برنامه های غربالگری شنوای نوزادان/ کودکان /جمعیت های خاص ایفای نقش کنند.
*قادر به برنامه ریزی برای پیشگیری از اختلالات شنوایی و تعادل باشند.
*قادر به ارزیابی کمی و کیفی اختلالات شنوایی و تعادل در مقاطع سنی مختلف باشند.
*قادر به اجرای برنامه های متنوع توانبخشی شنوایی و تعادل در مقاطع سنی مختلف باشند.
*قادر به مشاوره با افراد دارای اختلال شنوایی و تعادل و خانواده های آنان باشند.
2-طراحی و اجرای برنامه های پژوهشی مبتنی بر نیازهای ارتباطی موجود در جامعه به نحوی که این برنامه ها بتوانند رویکردهای جبران این کاستیهای ارتباطی را تبیین نمایند.
*این برنامه ها باید به نیازهای رایج جامعه در زمینه اختلالات شنوایی و تعادل توجه داشته باشند.
*در این برنامه ها می بایست اسناد بالادستی موجود مورد توجه قرار بگیرند.
*رویکرد کارآفرینی و استفاده از فن اوری نوین به نحوی که بتواند به تولید ثروت ملی بینجامد مورد توجه این برنامه ها باشد.
|