رسالت گروه شنوایی تربیت نیروهای آگاه و توانمند در تمامی زمینه های بالینی ، حرفه ای و پژوهشی مربوط به شنوایی و تعادل می باشد. این افراد باید به نحوی آموزش ببینند که بتوانند خدمات خود را در زمینه های بهداشت شنوایی و تعادل ، غربالگری اختلالات شنوایی و تعادل ارزیابی و تشخیص اختلالات شنوایی و تعادل ، درمان مبتنی بر توانبخشی در حیطه شنوایی و تعادل ، مشاوره در زمینه مشکلات شنوایی و تعادل به آحاد افراد جامعه ارایه نمایند. گروه شنوایی شناسی میکوشد تا بر اساس نیازهای رایج جامعه که از طریق نظر سنجی و مطالعه آنها را شناسایی کرده است برنامه های جامع خود را طراحی و اجرا کند. توجه به نظام غربالگری و پیشگیری ، استفاده بهینه از فناوری و بروز رسانی اطلات تخصصی در این زمینه مورد توجه گروه خواهد بود.
انتظار میرود که فارغ التحصیل های گروه شنوایی دارای توانمندی های اختصاصی در حوزه های زیر باشند:
* ایفای نقش در زمینه پیشگیری و مراقبت و توانبخشی در حوزه شنوایی و تعادل
* کمک به تشخیص اختلالات شنوایی
* ایفای نقش در زمینه مدیریت وزوز
* ایفای نقش در نقش مشاور برای افراد مبتلا به آسیب های شنوایی و تعادل
* درمان مبتنی بر توانبخشی در زمینه اختلالات شنوایی و تعادل
* ارایه آموزش های عمومی و اختصاصی در زمینه های مربوط به شنوایی و تعادل
* مدیریت برنامه های گوناگون در حوزه سلامت شنوایی و تعادل
مهارت هایی که دانش آموختگان این گروه باید کسب کنند:
* انجام و تفسیر اتوسکوپی
* انجام و تفسیر آزمون های دیاپازونی
* انجام آزمون های رفتاری شنوایی
* ماسکینگ
* انجام آزمون های پایه ای رفتاری تشخیص افتراقی
* گزارش نویسی در ارزیابی و تشخیص
* ارزیابی جامع وزوز گوش
* انجام ازمون های رفتاری شنوایی کودکان
* انجام آزمون های گفتاری بزرگسالان
* انجام و تفسیر ازمون های اکوستیک ایمیتانس
* انجام آزمون های بررسی کم شنوایی غیر عضوی
* انجام آزمون ها و تفسیر انها و درمان مبتنی بر توانبخشی در زمینه پردازش مرکزی شنوایی
* تجویز سمعک
* مشاوره
* تربیت شنوایی
* زبان آموزی
* ارزیابی صدای محیط
* ارزیابی دوره ای شنوایی
* تجویز لوازم حفاظت فردی
* انجام و تفسیر آزمون های فیزیولوژیک
* انجام و تفسیر ازمون های الکتروفیزیولوژیک به منظور تشخیص و آستانه گیری
* آزمون های بررسی سیستم تعادل
* کاندیداتوری کاشت حلزون
اهداف گروه
1. آموزش دانشجویان شنوایی شناسی در 3 مقطع کارشناسی /ارشد/ و دکترا به نحوی که بتوانند:
* در برنامه های غربالگری شنوای نوزادان/ کودکان /جمعیت های خاص ایفای نقش کنند.
* قادر به برنامه ریزی برای پیشگیری از اختلالات شنوایی و تعادل باشند.
* قادر به ارزیابی کمی و کیفی اختلالات شنوایی و تعادل در مقاطع سنی مختلف باشند.
* قادر به اجرای برنامه های متنوع توانبخشی شنوایی و تعادل در مقاطع سنی مختلف باشند.
* قادر به مشاوره با افراد دارای اختلال شنوایی و تعادل و خانواده های آنان باشند.
2. طراحی و اجرای برنامه های پژوهشی مبتنی بر نیازهای ارتباطی موجود در جامعه به نحوی که این برنامه ها بتوانند رویکردهای جبران این کاستی های ارتباطی را تبیین نمایند.
* این برنامه ها باید به نیازهای رایج جامعه در زمینه اختلالات شنوایی و تعادل توجه داشته باشند.
* در این برنامه ها می بایست اسناد بالادستی موجود مورد توجه قرار بگیرند.
* رویکرد کارآفرینی و استفاده از فن اوری نوین به نحوی که بتواند به تولید ثروت ملی بینجامد مورد توجه این برنامه ها باشد.